February 14, 2008

إن شاء الله، إن شاء الله .....

السلام عليكم

" إن شاء الله "

كلمة عظيمة

وأمرنا بالتمسك بها في قول الله تعالى: وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا * إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَن يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا

( الكهف/23،24 )


لكن لاحظنا إن ناس كتير جدا جدا بتستخدم الكلمة دي استخدام خاطئ

استخدام (آسف أقول إنه) بينفر الناس من الكلمة دي

عن غير قصد، سواء من المتكلم، أو السامع

يعني تلاقي عيّل صغير رايح يقول لأبوه: انا عايز أروح الحتة الفلانية

تلاقي الأب يقول له بكل براءة: "إن شاء الله" يا حبيبي! ! !

فتفاجأ بالابن يصرخ قائلا: ما تقوليش إن شاء الله

ماهو كتير من الآباء والأمهات بيعودوا اولادهم وبناتهم على كد

هكلمة "إن شاء الله" ترسخ أذهانهم أن المعنى المقابل لها هو: في المشمش

عن غير قصد من الآباء، وعن جهل وبراءة من الأبناء

طالما قال الأب أو قالت الأم "إن شاء الله"، يبقى مش هينفذ طلب الابن أو البنت

للأسف الموضوع بيتطور بعد كده

تلاقي الواحد يكبر وتفضل فيه العادة دي

الاول يطلب طلب: ابقى هات لي معاك كذا

الثاني يقول بتلقائية: ربنا يسهل

او يقول: قول يا رب

كده طبعا الاول تأكد بنسبة تقارب الـ100% ان الثاني مش هيعمل له حاجة، هو بيسكته بس
بالكلمة

ولو اعترض الاول، يرد الثاني ويقول: يعني ما اقولش ربنا يسهل؟
ومش عايز تقول يا رب؟
قول يا رب

ويضحك

حتى في وسط المتدينين

تجد كلمة "إن شاء الله" للأسف الشديد لها معنى سلبي

لكن مختلف قليلا

تلاقي الواحد منهم يقصد بيها التوكل على الله، لكن ينقلب الأمر إلى "تواكل" سطحي
بغيض


يعني.....

واحد قال لي: تعالى نروح درس الشيخ يعقوب في عابدين

قلت: الشيخ يعقوب؟ ده مالوش درس ثابت دلوقتى خالص

قال لي: لا ما انا سمعته في شريط بيقول انه بيدي درس في عابدين، وبعدين "إن شاء
الله، إن شاء الله" هنلاقيه هناك

ملحوظة: قد يكون تاريخ إصدار الشريط حديثا، لكن تاريخ إلقاء الدرس قد سبقه بما يصل
إلى 10 سنين!!!!

المهم صاحبي ده ضرب مشوار محترم لعابدين، وفوجىء هناك !!!
بإن الشيخ بطل يدي دروس هناك
من 6 سنين


وخد عندك بقى قصص زي دي كتير


واحد تاني جمع اصحابه عشان يزوروا واحد صاحبهم مريض، من غير ما يكلموه ولا يعرفوا
هو موجود الاول ولا لا

وبعد ما جمعوا نفسهم واشتروا له بسبوسة، راحوا لاقوه مش في البيت اصلا

وكانت الحجة إنه "إن شاء الله، إن شاء الله" هيبقى موجود أكيد يعني


واحد تالت كان عامل معرض في الكلية عندنا قبل الامتحانات باسبوعين او3

ولما قلت له: ماحدش هيروح لك المعرض

قال لي: "إن شاء الله، إن شاء الله" الناس هتيجي


واحد رابع يبقى راكب معايا في العربية واحنا تايهين وانا سايق

।يقول لي: خش من الشارع عشان نوصل

اقول له: ايش عرفك؟؟؟

يقول لي: ما اعرفش، "إن شاء الله، إن شاء الله" هو ده الطريق الصح


واحد خامس ييجي واحنا قاعدين في الصف الاول في المسجد مستنيين اقامة الصلاة، ويقوم
حاشر نفسه وسط الناس

نقول له: يا شيخنا المكان مش هيكفي، مش عشان تاخد ثواب الصف الاول تؤذي الناس

يقول: لا "إن شاء الله، إن شاء الله" المكان هيكفي


واحد سادس ناوي يتجوز إن شاء الله، من غير ما يشوف اللى هيتجوزها دي ولا يتكلم
معاها ولا يتعرف عليها، حتى الآن


اقول له: طب افرض ما حصلش توافق بينكم؟

يقول لي: لا "إن شاء الله، إن شاء الله" هيبقى فيه توافق




كفاية كده عليكم

بس انا نفسي الناس تاخد بالها من المشكلة دي

وتعطي الكلمة العظيمة دي قدرهاوتحافظ عليها دايما دايما

لكن ما تبقاش دليل على التواكل، او على الرفض

والسلام عليكم

No comments:

Post a Comment

أحب الأيات
""قل ياعبادي الذين أسرفوا علي أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعا""
"ألم يأن للذين اّمنوا أن تخشع قلوبهم لذكر الله"